De Paraplu - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Lobke Eijk - WaarBenJij.nu De Paraplu - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Lobke Eijk - WaarBenJij.nu

De Paraplu

Door: Lobke

Blijf op de hoogte en volg Lobke

09 Maart 2015 | Spanje, Bilbao

Geïnspireerd door het niet ongewone plu’ige straatbeeld in Bilbao leek het mij leuk om eens wat te schrijven over dit voorwerp.

Paraplu komt van het Frans: parapluie, dat zoveel betekent als "tegen de regen". Ondanks de naam kan de paraplu ook tegen de zon gebruikt worden. Hiervoor is er echter ook speciaal de variant Parasol. Hier zal ik verder niet over uitwijken omdat dit onderwerp gebonden is aan een ander seizoen of een andere plek.

Dus, of de paraplu nou compleet Frans is of dat Jonas Hanway de eerste trend zette in Engeland, dat het aan hen (over) buurland is overgedragen mag duidelijk zijn. De paraplu is er in verschillende soorten en maten, doorzichtig, groot, klein, gekleurd, bol, plat, stormparaplu, bloemetjes, zwart, etc.

Het is niet de eerste keer dat ik zeg dat het in Bilbao veel regent. Maar hé zeggen ze dat over Nederland ook niet? Toch is me het aantal paraplu’s in Nederland nooit zo opgevallen. Persoonlijk gebruikte ik in Nederland zelden een paraplu. Onhandig op de fiets en als ik ging lopen was het dichtbij genoeg om even snel zonder te gaan. Alleen als het echt tekeer ging en ik de bui niet kon afwachten herinnerde ik mij dat parapluutje ergens achter in mijn kast.
In Bilbao is dat anders. Ik denk dat op een normale winterse dag (en dan bedoel ik een dag waarbij de lucht niet strak blauw is) geen enkele Bilbonees, of misschien wel Bask, het huis verlaat zonder paraplu. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Action paraplu ook altijd in mijn rugtas zit. Helaas had de Action mijn paraplu niet zo goed voorbereid op stevige wind, en is hij vrijwel aan zijn einde.

De paraplu is in Bilbao is als een hond, je kiest een paraplu die bij je past net zoals dat je een hond kiest die bij je past. Het is als je beste maatje, je moet het vertrouwen want het zal je leiden door donkere en natte tijden.
Dit verzin ik natuurlijk, maar toch lijkt het me wel een interessant onderzoekje want ik denk dat een paraplu best wat kan zeggen over iemands persoonlijkheid.

In ieder geval is het een populair voorwerp dat mag duidelijk zijn. Zo populair dat de meeste mensen in Bilbao zelfs na de regenbui nog graag met hun parapluutje omhoog lopen.
Een paraplu is namelijk niet alleen goed voor de regen, het brengt nog veel meer voordelen met zich mee. Zeker als je bedenkt dat de mensen in Spanje niet heel erg groot zijn, kun je misschien voorstellen dat het hebben van een open paraplu het behoud van je personal space kan bevorderen. Hoe groter de paraplu (of hoe kleiner de persoon eronder) hoe meer personal space je creëert. Een lastige situatie is soms wanneer er op een smalle stoep twee paraplu’s met mensen en personal space elkaar moeten passeren. Er zal echter een uitzondering gemaakt worden en zal je voor enkele seconden je personal space moeten delen met de passerende stranger. Natuurlijk is het de meest sociale oplossing om beiden even wat ruimte vrij te maken, sommige mensen zijn echter zo gesteld op hun personal space dat zij gewoon door banjeren. “Wat? Oog uitgestoken? Hoe bedoel je?”

Dat brengt mij op punt twee in mijn pleidooi voor de paraplu.
Zoals ook wij in Nederland weten, hebben paraplu’s een mooie metalen punt op de top genaamd de Ferrule. Naast dat dit waarschijnlijk voor de stevigheid functioneert, kan het ook gebruikt worden om mee te steken en te slaan en dus functioneren als zelfverdedigingswapen. Je kunt het ook op een Hollywood manier aanpakken en een wapen in de paraplu verstoppen, maar dat is dan weer wat minder legaal.
Een minder gewelddadige maar toch duidelijke manier om iemand te laten merken dat je liever niet met de persoon te maken hebt is door een paraplu in iemands gezicht te openen. Dit heeft het beste, en meest onverwachte effect met de ‘automatische’ paraplu.
Ik doel hiermee op de paraplu die zichzelf opent wanneer er in het handvat op een knopje wordt gedrukt. Ik moet toegeven dat ik een zwak heb voor dit soort paraplu’s en ik altijd even een soort James bond-achtige imitatie moet doen wanneer ik zo’n paraplu mag openen.

Al laatste kan de paraplu ook als accessoire gedragen worden, voor bijvoorbeeld de look van de Engelse gentleman, als middel om mee te dansen zoals bijvoorbeeld in Singing in the Rain, of als poging om een charmante jongedame aan de haak te slaan terwijl de jonge heer lieflijk zingt: ‘loopt u zo alleen in de regen juffrouw’ zoals in Ja Zuster, Nee Zuster.
En mocht het nou voorkomen dat je wandelstok breekt dan kan de paraplu altijd daar nog een vervanger voor zijn.

Je kunt je nu natuurlijk wel voorstellen dat ik na een tijdje in Bilbao gewoond te hebben, mijn mening over de onnodigheid van een paraplu toch wel is bijgesteld.
Oja, en die paar keer doorweekt te zijn geregend heeft daar ook wel wat mee te maken.

  • 09 Maart 2015 - 13:48

    Ria Cooiman:

    Hallo Lobke,
    eindelijk zal ik eens een reactie schrijven op je gezellige verslagen.
    Je schrijft ontzettend leuk en dit verhaal over het "regenscherm" is weer een topper!
    Dat jij, met jouw leeftijd weet van "ja zuster, nee zuster" verbaast me, hoor!
    Vast niet de oude versie van Hetty Blok en Leen Jongewaard!
    Wanneer kom je weer naar NL?
    Fijne tijd nog!
    Hartelijke groeten ook van Aad, Ria Cooiman

  • 09 Maart 2015 - 14:53

    Frans Blom:

    Hoi Lobke,
    Het is heel erg leuk om jouw reisverslagen te lezen.
    zo zie je maar het is niet altijd alleen maar zonneschijn in het leven.
    Wij hopen dat je het erg naar je zin hebt en veel leert daar in Spanje.
    Groetjes en veel sterkte van,
    Frans en Hillie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Bilbao

Lobke

Actief sinds 20 Nov. 2012
Verslag gelezen: 2425
Totaal aantal bezoekers 12876

Voorgaande reizen:

08 November 2014 - 12 April 2015

Stage in Bilbao

05 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Peru

Landen bezocht: