Bezoekjes & Gezelligheid - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Lobke Eijk - WaarBenJij.nu Bezoekjes & Gezelligheid - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Lobke Eijk - WaarBenJij.nu

Bezoekjes & Gezelligheid

Door: Lobke

Blijf op de hoogte en volg Lobke

18 Januari 2015 | Spanje, Bilbao

Bezoekjes & Gezelligheid

Ik heb afgelopen tijd best wat bezoekjes gehad, hartstikke gezellig natuurlijk! Zo is mijn huisgenootje uit Utrecht, Sophie, langsgekomen in Bilbao met haar vriendinnen. Dit was super gezellig en spontaan spendeerde ik de volgende dag van het weekend met de meiden in San Sebastian.
Dit schijnt een hele mooie stad te zijn op ongeveer 1,5 uur rijden afstand van Bilbao. Ik zeg schijnt omdat we ‘s avonds laat aankwamen en het de volgende dag erg hard regende. Wat ik in ieder geval wel weet is dat ze in San Sebastian de beste Pintxos van Baskenland hebben (vind ik)! Ik kan me overigens wel voorstellen dat het een mooie stad is. Ik heb natuurlijk niet met mijn ogen dicht rond gelopen, dat is namelijk erg onpraktisch, maar alles is nog mooier bij zonlicht en een blauwe lucht en we hebben voornamelijk een Pintxobarrentocht gehouden.

De week voor kerst kwam Niki langs, omdat ik op de doordeweekse dagen gewoon moest werken hebben we niet heel veel grote ondernemingen kunnen doen. Maar het was zeker gezellig en ook ik heb weer nieuwe dingen gezien. Zo zijn we naar een klein dorpje Elorrio geweest. Helaas niet op de beste dag, zondag. Er was een markt bezig met opruimen toen we aankwamen, dus de enige happening van de dag hadden we gemist en het dorp was vrij uitgestorven. Maar het was wel een erg mooi dorpje en het was zeker gezellig!

Niki wisselde zich zo ongeveer in voor kerst en kerst wisselde zich in voor familie, Paps, Mams, Maarten en Lisa kwamen een bezoekje brengen. Ik had bedacht om het tweede kerstdagdiner niet voor bij te laten gaan dus stond ik 2e kerstdag fanatiek in de keuken. Op mijn manier natuurlijk, ik had namelijk iets te lang geslapen, de tijd verkeerd ingeschat waardoor ik meer moest nemen waardoor ik uiteindelijk een uur later op het vliegveld aan kwam dan gepland. Zo stond ik niet hen op te wachten, maar zij mij.
Uiteindelijk na een donkere en regenachtige toch belanden we in ons kleine knusse huisje (dat, hoe leuk, Arco Iris heette) in de bergen van Cantabria. Niet zonder enige moeite natuurlijk anders zou het ook maar saai zijn. We moesten met de volgeladen auto een hele steile helling oprijden en dat vond de auto toch wel een beetje te zwaar. Toen er een geur de auto binnen begon te dringen die niet helemaal op zijn plaats was besloten we dat we beter konden uitstappen. Ook duwen had geen zin, uiteindelijk is de auto met een aanloopje naar boven gekomen en kregen we hulp van de buurvrouw bij het vinden van het huisje in het pikkendonker.
De openhaard stond al aan toen we binnen kwamen, niet voor de gezelligheid maar om het huisje op te warmen. Er waren naast de kleine openhaard slechts twee kleine elektrische verwarmingen in de slaapkamers. Niet erg veel zonder zomerse temperaturen. Ik als grote koukleum en de anderen als wat stoerdere Hollanders hadden ons dan ook lekker warm ingepakt als we binnen zaten.
Ook het voorbereiden van het kerstdiner ging met enige improvisatie gezien het feit dat de over niet werkte en ik sommige vrij belangrijke bestandsdelen als olie vergeten was mee te nemen. Maar het was best geslaagd!
Ik zal jullie niet de hele vakantie gaan toelichten,

"Meer informatie kunt u vinden op het Waaigat waar u onder het genot van een lekker kopje koffie of thee alle spannende avonturen kunt horen en foto’s kunt bekijken."

Het was in ieder geval een heerlijk weekje met winterse frieskou en sneeuw maar ook lente temperaturen (op dezelfde dag). Een ontzettend mooi gebied en veel gezelligheid.

En dan is er ook nog Madrid, als het om Spanje leren kennen gaat ben ik best productief geweest in mijn kerstvakantie. De dag dat mijn ouders het vliegtuig terug namen naar Holanda, stapte ik op de bus naar Madrid. Na natuurlijk een hoopje stress doordat de eerste bus vanaf het vliegveld vol zat en de tweede veel later vertrok, waardoor ik als de dood was om de bus naar Madrid te missen. Ook Rory, de vriend die mij vergezelde, maakte zich lichte zorgen gezien hij weet dat het regelmatig voorkomt dat ik te laat ben. Maar ook Spanje is niet erg punctueel en ik was overigens gewoon op tijd.

Ik heb erg genoten van Madrid, het is een hele leuke gezellige en sfeervolle stad. Maar zoals alles, in de zomer is het vast nog mooier! We hebben hele mooie parken gezien die nu toch wat kalig waren zonder blaadjes aan de bomen, maar eerlijk is eerlijk ook dat heeft weer wat! En we hebben zelfs nog even geschaatst, wat wel even wennen was op kunstschaatsen. Ik ben niet gevallen maar ik moest erg wennen aan de korte ijzertjes. Als schaatsende Nederlander heb ik ook nog even mijn Hollandse wijsheid gedeeld en Rory “pootje-over” uitgelegd, nadat ik hem eerder al had laten zien wat voor schaatsen in eigenlijk deed. Het populaire schaatsen dat wij kennen, had hij namelijk nog nooit van gehoord. Gekke Britten!

Spanje is natuurlijk het land van Paella en aangezien ik sinds ik hier ben nog geen goede Paella had gegeten besloten we naar een Paella restaurant te gaan, eentje die Rory uit gekozen. Dit bleek een vrij chic restaurant te zijn maar de Paella was niet extreem duur en ach het was vakantie. Maar na een week lang Nederlands, een paar dagen Engels en ook weer de snelle manier van praten zorgde ervoor dat ik voor dat ik het wist ook nog een voorgerecht had besteld. Erg lekker, maar ik moet toch eens wat voorzichtiger zijn met lief lachen en knikken als ik geen idee heb waar het over gaat. Een heerlijke brunch was het ieder geval wel.

Liefde gaat door de maag zeggen ze, als het gaat om mijn liefde voor Spanje is dit zeker voor een deel waar! Want het land heeft het oog ook zeker wat te bieden, en dan heb ik het echt niet alleen over de mooie Spaanse mannen. Dat valt me in Bilbao namelijk nog best wel mee/tegen. Het loopt er niet vol van...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Bilbao

Lobke

Actief sinds 20 Nov. 2012
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 12885

Voorgaande reizen:

08 November 2014 - 12 April 2015

Stage in Bilbao

05 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Peru

Landen bezocht: